ENGLISH VERSION BELOW

Tal y como comienzo a escribir este artículo, me gustaría
decir que me considero afortunado por poder ver shows en, posiblemente, uno
de los mejores recintos jamás construidos. "The Garden" como los fans
lo llaman, es la casa de los NY Rangers de hockey y de los NY Knicks de basket,
además de acoger conciertos de los mas grandes talentos musicales del mundo.
Así que ver a KISS en lo que ellos consideran su "casa" es casi una
experiéncia extra-corporal para mi. Como todos los fans saben, KISS son del
Bronx, Brooklyn y Queens. Cada barrio esta a 20 minutos en taxi de la ciudad.

El gran cartel de la temporada en los Estados Unidos ha
sido la gira de KISS y AEROSMITH. Estos dos gigantes de la música han estado
combinando sus fuerzas para conseguir uno de los mejores shows de rock que se
pueden presenciar. De todas maneras, el fan de KISS dentro de mi no acepta la
idea de que esencialmente esten abriendo para AEROSMITH. No es el caso realmente,
ya que es un cartel compartido y alguna banda tiene que salir primero. Creo
que, en comparación con los recientes shows conjntos que hicieron Sammy Hagar
y David Lee Roth, los grupos deberían haber alternado la posición de cabezas
de cartel a lo largo de la gira. Me encanta la música de AEROSMITH, pero siempre
he opinado que si KISS ya es un grupo dificil de telonear, no quiero ni imaginar
como debe ser salir después de ellos. En cualquier caso, esto es lo que ocurrió
en el show. A lo largo del verano, el grupo SALIVA abría los conciertos. Me
gustan algunos de sus temas y esperaba poder absorberlos en el contexto de un
directo ya que me los perdí cuando KISS vinieron el pasado verano. De todas
formas, no fue el caso, ya que una banda cuyo nombré no pillé y cuya música
no disfrute abrió el show. Como alguien que se dedicaba a tocar en directo,
respeto a cualquier que haga este tipo de conciertos. Pero, dado el precio de
los tickets, entre los 55$ y los 175$ (a no ser que tuvieras algún paquete Premium
que permitía conocer a las bandas desde 250$ a 1000$) creo que habría sido mejor
algun grupo algo mas establecido como telonero.

Mientras el tema "Won’t Get Fooled Again" de THE
WHO comenzó a sonar por los altavoces, sabía que KISS subirían al escenario
por momentos. Durante varios años, esta ha sido la canción tras la cual la banda
sube al escenario. en esta ocasión pasaron un par mas de minutos y algún otro
tema sonó antes de que todas las luces se apagaran. La familiar voz del presentador
de la banda me hizo temblar mientras escuchaba las palabras "All right,
New York…You Wanted The Best, You Got The Best…The Hottest Band In The World…KISS!!!!".
Desde lo más alto del escenario en una plataforma iluminada descendieron Gene
Simmons, Paul Stanley y Tommy Thayer (que ahora ya es un miembro oficial de
la banda aunque lleva el maquillaje de Ace Frehley) mientras "Detroit Rock
City" comenzó a sonar. Las bombas y fuegos artificiales explotando hicieron
saber a la ciudad que KISS habían vuelto. "Deuce" fue la siguiente,
con Gene arengando a la audiencia. Antes de "Shout It Out Loud",Paul
anunció que "es genial estar de vuelta en casa, y sabeis que una banda
como nosotros solamente podía venir de una ciudad como esta". La respuesta
fue atronadora, casi ensordecedora, cuando la ciudad de New york recibió a sus
heroes del vecindario.

Durante "Let Me Go Rock & Roll", Gene anunció
"Tommy Thayer!!!" tal como comenzó el solo de guitarra. Es un gran
guitarrista. Hecho mucho de menos a Ace, pero no pierdo el respeto a Tommy porque
hace un trabajo muy bueno. El show debe continuar, como se suele decir. Dejo
claro ese punto porque hay mucha gente que dice que nisiquiera presentan a Tommy,
así que ahí lo tenéis.  Luego Paul anunció que iban a cambiar un poco las cosas,
pero que decidieron tocar los temas que todos recordamos y amamos. He leido
que en algunos shows recientes han cambiado algunos temas y en su lugar han
tocado "Hotter Than Hell" y "Come On And Love Me". De hecho,
me habría encantado escucharlas, pero la banda tocó "Lick It Up" en
su lugar.  "Firehouse" fue el siguiente tema y es realmente divertido
en directo, especialmente al final, cuando Gene escupe fuego. Aun hoy en dia
sigo esperando como loco ese momento.

 

También, alrededor del momento en que tocaron "Firehouse",
Paul comentó que "recuerdo conducir un taxi por las calles de New York,
y solo en América se podía cumplir un sueño como este, el de tocar en el Garden".
Hablando de los primeros dias, ya que KISS aun no han ido a Europa con su "World
Domination Tour", los fans que lean esto querrán saber que la banda lleva
unos trajes muy reminiscentes de la época de "Alive I".  "I Love
It Loud" sonó y creo que es muy bueno que KISS hayan decidido mantener
algún tema de sus otros discos, aunque la batería me hizo echar de menos a Eric
Carr, ya que la tocaba diferente de como lo hace Peter. Un añadido muy bien
recibido en el set fue "I Want You", que ha sido recuperada. No les
había visto tocar este tema desde la gira de "Psycho Circus"  Paul
todavía tenía el poder necesario para interpretar este tema.

El escenario se oscureció y se llenó de humo mientras veíamos
a Gene erigido en su posición omnipotente por encima de la audiencia, a la vez
que machaba su bajo mientras la sangre salía a bobotones de su boca. Repentinamente,
estaba en el aire volando por encima del público hacía la estructura de luces
mientras "God Of Thunder" comenzó a sonar. Creo que en algún momento
hubo algún problema con la pirotécnia, ya que donde habitualmente sale fuego
del escenario en esta ocasión solo salió humo. "100.000 Years" fue
ejecutada en siguiente lugar y es bueno ver un tema tan bueno interpretado de
manera tan habitual en los últimos años por KISS.

Paul comenzó a decir “desde  que la KISS Army ha visto la
gira de reunión, la ‘Psycho Circus’ y el ‘Farewell Tour’ se ha hablado mucho”.
Paul se aguró de comentar como “todos pensaban que el libro de KISS ya estaba
escrito y deberíais saber que el juego está lejos de acabarse”, así que podemos
contar con KISS durante unas cuantas giras mas. Mencionaré que, cuando fui a
una firma y presentación del último CD, pude conocer y hablar con Doc McGhee,
el manager de la banda. Le preguntamos la razón por la cual muchos estabamos
llevando camisetas de la gira de despedida. Doc dijo que realmente todo había
acabado y luego Gene y Paul decidieron no parar. Así que mientras quieran tocar,
veremos shows de KISS.

Cuando Paul comenzó a tocar los acordes de “Black Diamond”,
tonteó un poco y comenzó a tocar a “Stairway To Heaven”. El público rugió pero
el dijo “Nah, no estaáis aquí para esto”. Luego fue mas lejos y tocó un poco
del “Angie” de los ROLLING STONES. Incluso cantó un verso y dijo “los ví aquí,
me senté exactamente allí”. “Black Diamond” es un tema matador en directo cuando
el grupo está maquillado ya que es como un relampago, como la mayoría de temas
del primer disco. La voz de Peter estaba mejor que nunca mientras cantó la leta
del tema. Al acabar la canción, su kit de batería se elevó en el aire mientras
la pirotécnia enloquecía. Paul dio las “buenas noches” pero cualquier verdadero
fan de KISS sabía que aun no habían acabado. Los bises estaban llegando.

El momento en solitario de Peter vino con “Beth”, mientras
iba hacía cada punta del escenario y daba rosas a sus fans, un bonito toque,
creo. “Love Gun” fue la siguiente pero como era un set limitado en comparación
con otros, Paul no voló por encima de la gente a una plataforma mas pequeña,
se quedó en el escenario. Luego era el momento del publico para elevarse (no
es que nadie estuviera muy sentado, yo al menos se que no) con “Rock N’ Roll
All Nite”. Tras una extenuante versión de ésta, los cañones de confetti se dispararon
y la pirotécnia explotó junto con bombas de humo. La banda e elevó en plataformas
hidráulicas, la batería de Peter se elevó de nuevo y Paul destrozó su guitarra
como siempre ha hecho en todos los shows que he visto. Ya no lanza las piezas
al público, sino que se las da a algun miembro del equipo en el frontal del
escenario. Imagino que se debe a razones legales. De todas formas, fue otra
excitante tarde gracias a KISS. No puedo esperar a la próxima vez.

Set KISS:

1.    Detroit Rock City

2.    Deuce

3.    Shout It Out Loud

4.    Let Me Go Rock & Roll – Thayer intro

5.    Lick It Up

6.    Firehouse – fire

7.    I Love It Loud

8.    I Want You

9.    God Of Thunder

10.   100,000 Years

11.   Black Diamond

12.   Beth

13.   Love Gun

14.   Rock & Roll All Night

AEROSMITH salieron muy rapido tras KISS, lo cual estuvo
bien. Es genial que el equipo de gira pueda montar y desmontar dos escenarios
tan masivos para bandas como estas y hacer que parezca facil. En comparación
con KISS, el equipo que llevaba AEROSMITH estaba mucho mas disperso y eso es
porque AEROSMITH solo estaban preocupados por ser la banda de blues-rock patea
culos que son. Dejad el espectaculo y grandilocuencia a KISS, ellos lo hacen
mejor.

El escenario estaba tapado por un gran cortina roja en la
que ponía “Aerosmith” y Frank Vincent, que es un guionista dedicado a películas
de la mafia, salió de detrás de la cortina y anunció que sus amigos AEROSMITH
iban a salir. Y salieron. Steven Tyler es como un huracán, juro que no paró
ni un momento. El escenario se extendía mediante una gigantesca pasarela alrededor
de unos 100 pies dentro de la zona de público. Tyler iba y venía durante todo
el show. Cuando KISS tocaron no utilizaron esto para nada, pero en perspectiva,
AEROSMITH no utilizaron pirotécnia ni las plataformas hidráulicas. El único
efecto escénico que hicieron AEROSMITH fue que cuando llegó el momento de tocar
algunos de sus temas de blues (que estuvieron muy bien) el escenario se giró
y tenían un ambiente mucho mas acústico. Honestamente, preferiría que hubieran
tocado algunos éxitos mas en vez de tres temas de un disco para el cual aun
faltan 5 meses. AEROSMITH no tienen problemas para vender discos, así que los
fans podían haber esperado hasta que esa gira en particular se hubiera llevado
a cabo.

Debo admitir que escuchar el show de AEROSMITH fue como
escuchar un recopilatorio. Tocaron cada uno de los temas que les dio algo de
aclamación popular. Aunque no tocaron “Angel” o “Rag Doll” o siquiera “Dude
(Looks Like a Lady)”, podéis ver por el set que hay mas abajo que fue un gran
concierto.

Quiero compartir una anécdota con los lectores. Mientras
salía del concierto escuché a un fan de AEROSMITH hablando con su amigo. Mientras
salía decía “Oh, Dios Mio, KISS no son malos , son jodidamente alucinantes”.
Fue bueno escuchar esto, en mi opinión, ya que mucha gente ha evitado ver a
KISS por culpa de los críticos idiotas, sin darse cuenta de que se estaban perdiendo
un buen rato con canciones divertidas y un excelente espectáculo visual. Esperemos
que haya otra gira mejor pronto que tarde, porque si estos chicos pueden encontrar
las ganas de girar y dar el maximo de si mismos, lo mínimo que puedo hacer es
ir.

AEROSMITH Set

1.    Mama Kin

2.    Love In An Elevator

3.    Toys In The Attic

4.    Pink

5.    Jaded

6.    Train Kept A Rollin’

7.    Tell Me What It Takes

8.    Start Messing Around (Joe Sings)

9.    Baby Please Don’t Go

10.   Never Love A Girl Like That

11.   Dream On

12.   Same Ole Song And Dance

13.   Cryin’

14.   Walk This Way

15.   Sweet Emotion

Me disculpo por la brevedad de la porción de AEROSMITH,
porque aparte de decir que rockearon no hay mucho que decir acerca de espectaculo
visual. Son impresionantes también y no puedo esperar a verlos de nuevo.

Texto: Ken Pierce (ken@themetalcircus.com)-Fotos:
Kissonline.com/Aeroforceone.com

As I begin to write this piece I wanted to say first off that I think I am
a very lucky guy to have the chance to see shows at possibly one of the greatest
arena’s ever built.   “The Garden” as it is called by fans is the home of the
The NY Rangers hockey and The NY Knicks basketball teams in addition to playing
host to some of the most popular talent in the Music World .  So seeing KISS
on what they refer to as Home Ground is almost an out of body experience for
me.  As all fans know, KISS is from the Bronx, Brooklyn and Queens.  Each Borough
is about a 20 minute cab ride from the City.

            The big concert tour team-up this year in the States has been the
KISS and Aerosmith shows.  These two music giants have been combining their
forces to deliver one of the best  rock shows that can be witnessed.   However,
the KISS fan in me holds it sort of hard that they are essentially opening up
for Aerosmith.   It’s not the case, since as a shared double-bill one band has
to go on first.  I just think that in comparison to the recent Dave Lee Roth
and Sammy Hagar shows that the groups should have swapped the lead or closing
spot along the tour’s duration.   I love the music of Aerosmith, but I have
always felt that KISS was an act that was hard enough to open up for, let alone
follow.  In any event here are some items about the show.  Over the Summer months,
the group Saliva was opening up.  I like a few of their tunes and was hoping
to get a chance to absorb them in a live setting as I missed their set when
I saw KISS over the Summer.  However, this was not the case as a band who’s
name I did not catch nor who’s music did I enjoy all that much opened the show. 
As someone who used to perform live, I give anyone credit for doing this type
of gig.  Yet given the price of admission on all the tickets from $55-$175 regular
seat pricing (unless you got one of the PREMIUM packages that allowed for band
interaction for $250-$1000) I think it would have been better to see a more
established group as a starter act. 

While the tune of “Won’t Get Fooled Again” by the Who came across the PA, I
knew KISS was moments away.  For several years this has been the tune that the
band followed onto the stage.  This time around, it seemed like a couple of
minutes were being run behind so one more song was played before the lights
went down.  The familiar boom of the Announcer made me shake as I heard the
words “ALL RIGHT NEW YORK, YOU WANTED THE BEST YOU GOT THE BEST, THE HOTTEST
BAND IN THE WORLD KISS!!!!!”.    From the top of the stage on a lighted platform
rig came Gene Simmons, Paul Stanley and Tommy Thayer (who is now an official
member of the band though he wears Ace Frehley’s makeup) as the music of “Detroit
Rock City” began.   The bombs and fireworks shooting off let the City know KISS
had returned to us.  “Deuce” was up next in the set with Gene rousing the audience. 
Before “Shout It Out Loud”, Paul announced that “it was good to be back home,
and you know that a band like them could only come from a City like this one”. 
The response was thunderous, almost deafening, as New York City welcomed home
their neighborhood super-heroes.

During “Let Me Go Rock & Roll” Gene announced “Tommy Thayer!!!!” as the
guitar solo began.  He is a great guitarist, I miss Ace a lot, but I don’t fault
Tommy as he does a fine job.  The show must go on they always say.     I made
note of that point because there were a lot of folks saying that Tommy was not
even introduced, so there you have it.  Paul then announced that they were gonna
change things around, but instead they decided to play the songs we all remember
and love.  I had read on recent shows that they swapped a couple of numbers
and in their stead played “Hotter Than Hell” and “Come On And Love Me”  I actually
would like to have heard those, but instead the group played “Lick It Up”.   
“Firehouse” was up next and this song is just so much fun live, especially at
the end when Gene does the fire-breathing.  To this day, I am still in awe of
that action.   

Also around the time of “Firehouse” Paul had said that “he remembers driving
a cab around the streets of NYC and only in America could a dream like this
come true about being able to play the Garden”.  Speaking of early days, since
KISS has not yet hit Europe for the “World Domination” Tour the fans who read
this might like to know that the costumes are very reminiscent of the “Alive
I” years.  “I Love It Loud” came up and I think it is great that KISS had decided
to keep a track or two from other albums, however the drums made me miss Eric
Carr a little bit as he played it differently than Peter does.    A welcome
addition to the set was “I Want You”, which was brought back.  I have not seen
this tune done since the “Psycho Circus” tour and Paul still had the power that
is needed for that song.

The stage grew dark and foreboding as we saw Gene posturing and standing omnipotent
over the audience as he began to strum his bass while the blood poured from
his mouth.  Suddenly he was in the air and above the audience on the lighting
truss as the music for “God Of Thunder” began.   There was a point in which
I thought there was an issue with the pyro as where fire normally shoots from
the stage, only smoke spewed up.   “100,000 Years” was performed and it is so
good to see a song that good continually done in recent years for KISS.  

Paul started to say “Since the KISS Army had seen the Reunion, The Psycho Circus,
and the “Farewell” Tours, there has been a lot of talk”.  Paul made sure to
comment how “they thought they had written the book on KISS and we should know
that the game is long from over”.  So I guess we can count on KISS being around
for a few more tours.  One can only imagine what the future holds with them.  
I will make mention that when I attended a CD release/signing I was able to
meet and talk with “Doc” McGhee, the bands Manager.  We asked him what the deal
was as many of us online were wearing the “Farewell Tour 2001” shirts.  Doc
basically said, it was over and then Gene and Paul decided not to stop.  So
as long as they wanna play, we will have KISS shows.  Now where was I?  Oh yes,
the concert…..

When Paul began to play the chords of “Black Diamond” he fooled around a little
bit and started to play “Stairway To Heaven”, the crowd roared and he said “Nah,
you guys ain’t here for that”.   Then he went further on to jam a little of
the “Rolling Stones’ “Angie”.  He even sang a line, then said “I saw them here,
and sat right there!!”.    “Black Diamond” is killer to see when the group is
in full makeup, as it strikes like lightning as most of the first album does. 
Peter’s voice was better than ever as he sang the lyrics.  On the songs close,
his drumkit rose into the air as the fireworks went crazy.  Paul said “Goodnight”,
but any true KISS fan knew it was not over yet.  Encore’s were coming.

Peter’s solo spot came on for “Beth” as he walked both sides of the stage and
handed roses to his fans, a nice touch I always think.   “Love Gun” was next,
but since this was a limited set as compared to others Paul did not fly across
the crowd onto a smaller platform, he stayed on the stage.  Then it was time
for the crowd to rise (not that anyone sat down all that much, I know I did
not) for “Rock And Roll All Nite”.   After a rousing version of this, the confetti
cannons went off and fireworks burst on the stage and flashpots exploded.  The
band rose up on hydraulics, Peter’s drums rose again and Paul smashed his guitar
as he has done in every show I ever saw.    He no longer throws the pieces into
the audience but seems to hand them to a crew member on the stage front.  There
are probably legal reasons for doing this.  All in all, this was another exciting
evening thanks to KISS.   I cannot wait until the next time.

KISS Set:

1.   Detroit Rock City

2.   Deuce

3.   Shout It Out Loud

4.   Let Me Go Rock & Roll – Thayer intro

5.   Lick It Up

6.   Firehouse – fire

7.   I Love It Loud

8.   I Want You

9.   God Of Thunder

10.  100,000 Years

11. Black Diamond

12. Beth

13. Love Gun

14. Rock & Roll All Night

Aerosmith was up very quickly after KISS which was nice to see.  Great that
the road crew can setup and remove two massive setups for bands like this and
make it seem effortless.  Compared to KISS, the Aerosmith equipment is more
sparse and this is because Aerosmith is just concerned with being the kick ass
bluesy rock band that we expect them to be.  Leave the spectacle and grandeur
to KISS, they do it the best.

The stage was draped in a giant red curtain that said Aerosmith on it, Frank
Vincent who is a screen writer of Mob movies over here came out from behind
the curtain and announced his Friends “Aerosmith” were coming.  And out they
came.  Steven Tyler is a whirling dervish, I swear he never stopped once.     
The stage extended into a giant runway that went about 100 feet into the crowd. 
Tyler was back and forth on this throughout the whole show.  When KISS played
they did not go on this at all, in hindsight Aerosmith did no pyro-technics
nor did they use the hydraulics.  The main stage thing Aero did was when it
came time to do a few of their blues numbers (which were good), was that the
entire stage turned around and they had a more acoustic feel to them.   In all
honesty, I would have preferred they play a few more hits rather than 3 tunes
from an album that is still over 5 months away in release date.  Aerosmith has
no problems in selling albums, so the fans could have waited until that particular
tour was set to happen.

I do admit that listening to the Aerosmith show was like listening to a Greatest
Hits record.  They played every tune that got them some acclaim.  Though they
did not play “Angel” or “Rag Doll” or even “Dude Looks Like A Lady”, you can
see by the posted set list below that this was a great time.

I did wanna share one humorous note with the readers.  As I walked out I heard
an  Aerosmith fan talking to his Friend.  As he walked out he said “oh my God,
KISS doesn’t suck, they are frigging amazing”.  It was good to hear this in
my opinion, as so many people avoided seeing KISS because of idiotic critics,
not realizing they were missing a good time with fun songs and excellent visuals. 
Let’s hope there is another tour sooner rather than later, because if theses
guys can find the strength to tour and give maximum showmanship, the least I
can do is attend.

AEROSMITH Set

1.   Mama Kin

2.   Love In An Elevator

3.   Toys In The Attic

4.   Pink

5.   Jaded

6.   Train Kept A Rollin’

7.   Tell Me What It Takes

8.   Start Messing Around (Joe Sings)

9.   Baby Please Don’t Go

10. Never Love A Girl Like That

11. Dream On

12. Same Ole Song And Dance

13. Cryin’

14. Walk This Way

15. Sweet Emotion

I must apologize for the brevity of the Aerosmith portion,
because other than saying they rocked there is not much in the way of visual
stuff going on.  They are terrific also and I cannot wait to see them again.

Text: Ken Pierce (ken@themetalcircus.com)-Pics: Kissonline.com/Aeroforceone.com

Datos:

Madison Square Garden
New York
Promotor: Clear Channel
Publico: Lleno

Día:16/11/2003

Puntuación:9