ENGLISH VERSION BELOW

Debería comenzar diciendo que, pese a que he sido un fan
de KING DIAMOND y MERCYFUL FATE durante muchos años, nunca fui a verle tocar
en directo.  La otra noche lo hice y, la verdad, contento estoy de haberlo hecho.

Atmosféricamente, el escenario estaba lleno de amplificadores,
y cada uno de ellos tenía huesos esparcidos por encima. Los roadies trajeron
un pequeño ataúd blanco con el nombre “Abigail” escrito (un personaje mantenido
en muchos de los discos de KING DIAMOND).  Por encima del ataúd, varias rosas
negras. Imagino que debía ser un pequeño tributo a su primera banda, llamada
BLACK ROSE, además de una decoración escénica adecuada, pero podría estar equivocado.
Coincidiendo con la temática de su nuevo disco, “The Puppet Master”, había una
gran marioneta sobre el escenario.

Tal y como se apagaron las luces del escenario, KING DIAMOND apareció encima
del ataúd mientras una versión pre-grabada de “Funeral” sonaba. Diamond movió
la boca mientras sonaban las palabras del funeral de Abigail con una muñeca
similar a un bebé en sus manos (era un poco tétrico, pero es lo que uno espera
de KD). En sus manos, el clásico soporte de micro (el cual es una cruz hecha
con huesos). Los miembros de la banda aparecieron (Andy LaRoque a la guitarra,
Hal Patino al bajo, Matt Thompson a la batería y Mike Wead a la guitarra) y
atacaron con “Mansion in Darkness” y “Family Ghost”. Llevan una actriz que va
acompañando los temas con diferentes acciones, lo cual añade otra atmósfera
a los temas. También junto al grupo sobre el escenario había una joven chica
de Budapest haciendo coros, de la cual no pude cazar el nombre.  Durante los
primeros temas, la actriz simulaba estar de parto y pasándolo realmente mal.
Como he dicho, iban ocurriendo cosas bastante oscuras.

Desde el disco “Conspiracy”, tocaron “Sleepless Night”. Siempre me ha gustado
ese tema en particular. De “The Eye” vino “Eye Of The Witch”. KING DIAMOND luego
anunció que tenía un nuevo disco del cual iba a tocar un par de temas. Fue entonces
cuando tocó “Puppetmaster” y “Blood to Walk”. La actriz ahora estaba disfrazada
de marioneta y se movía como una marioneta haría bajo el control de KING DIAMOND.
Me gustó la manera en que Diamond dirigía el escenario, todos los aspectos del
mismo estaban bajo su completo control. La audiencia también era su esclava,
y continuamente agradecía al público de L’amours por haberle apoyado tanto 
a lo largo de los años.

Los bises trajeron muchos puntos álgidos. El batería volvió y comenzó a tocar
la parte de batería que introduce “Welcome Home” (mi tema favorito de King Diamond). 
Sobre el escenario rodó la actriz una vez mas, en esta ocasión en una destartalada
silla de ruedas, vestida como una mujer extremadamente anciana. “Grandma” fue
el siguiente tema. La actriz caminó por el escenario regañando a la banda y
al público y ondeando su bastón mientras King actuaba. Matt, el batería, fue
impresionante recreando los ritmos que hizo Mikkey Dee en su día.

Cuando sonó “Burn”, la actriz –que estaba vestida con un abundante vestido
blanco simulaba ser una bruja a la cual estaban quemando atada a un poste. Creo
que esa fue una de las mejores partes visuales, ya que la manera en que se movía
combinado con las luces que surgían del escenario hacia su vestido hacía parecer
que estaba ardiendo de verdad.

El primer bis de King fue “Halloween”. Siempre he creído que este tema tiene
un toque muy propio de MERCYFUL FATE en el trabajo de guitarras y las líneas
vocales. Obviamente, uno se espera muchas cosas así en la música de King, pero
MERCYFUL FATE tiene un sonido completamente diferente cuando comparas uno y
otro. Tras “Halloween”, KING DIAMOND abandonó el escenario tras decir ‘Good
Night’. Pronto nos sorprendería.

El bis final, cogió al público por sorpresa, ya que el espacio entre temas
fue el suficiente para que bastante gente ya se hubiera ido. Me supo mal por
aquellos que estaban a medio salir, porque estoy seguro de que hubo prisas para
volver al club por si tocaban algún tema mas aparte del siguiente. KING DIAMOND
y su banda volvieron vestidos de Santa Claus mientras se lanzaban a por “No
Presents For Christmas”. La actriz bailó vestida como ayudante de Santa Claus
y al final del tema, King volvió a dar las gracias a los fans y a Brooklyn y
se marchó. La banda se quedó sobre el escenario haciendo estragos con sus instrumentos
y extraños sonidos mientras salían del escenario. Un gran show al que volveré
a ir.

Algunos fans de KING DIAMOND pueden estar decepcionados por el hecho de que
no toque temas de MERCYFUL FATE en su set. De hecho, un amigo mío no quiso venir
al concierto por eso. Se perdió algo, para ser honesto. En lo que a fotos se
refiere, tuve algunos problemas con los ángulos, pero al menos hay algunas.
Mejor que nada, en mi opinión. También recibí algunas de Metal Blade de un show
reciente en California.  ENTOMBED y MYSTICAL CHILDREN abrieron el show, pero
vi lo justo para poder decir que sonaban muy compactos. El público estaba muy
entregado a ellos en la zona del foso.

El set de KING DIAMOND fue el siguiente:

1.   Intro – Funeral

2.Mansion In Darkness

3.Family Ghost

4.Intro – Let It Be Done

5.Mansion In Sorrow

6.Spirits

7.Outro – Sorry Dear

8.Eye Of The Witch

9.Sleepless Nights

10.Puppetmaster

11. Blood To Walk

12.So Sad

13. Outro – Living Dead

14. Welcome Home

15.Invisible Guest

16. Burn

17.Halloween – 1st encore

18.No Presents For Christmas – 2nd encore

Weblinks:

La pagina oficial de KING DIAMOND: www.covenworldwide.net . Muy buen material
ahí dentro. Además, podéis enteraros de las bandas que tocan en L’Amours yendo
a www.lamoursrocks.com , especialmente
si planeáis una visita a New York.

Texto:Ken Pierce

  ken@themetalcircus.com

Fotos: Ken Pierce/Alina Hernes (blanco
y negro)

Trad: Sergi Ramos

I have to start this off by saying that although I have been a fan of King
Diamond and Mercyful Fate for many years that I never ever went to see him perform
live.  Last night I finally got the chance, and boy was I glad I did this.

            Atmospherically, the stage was loaded with amps and each had bones
strewn across them.  The Road Crew laid a small white casket with the name “Abigail”
on it (a popular character theme that has been maintained through many of the
King’s albums).  Across the casket, several black roses.  I think that this
was an tribute to his early days band that was called “Black Rose” as well as
a suitable stage decoration but I could be wrong.   Following the theme of his
new CD – “The Puppetmaster”, there was a large puppet onstage.

As the stage area lights dimmed King Diamond appeared and was atop the casket
while the pre-recorded “Funeral” was played.  Diamond mimed the words of the
Child Abigail’s funeral with a baby doll in his hand (it was a little eerie,
but that is what one can expect from KD).    In his hands, the trademark microphone
holder (which is a cross made of bones).   The band members appeared (Andy LaRoque
– Guitar; Hal Patino – Bass; Matt Thompson – Drums; and  Mike Wead -  Guitar)
and jumped into “Mansion In Darkness” and “Family Ghost”.  He has an Actress
doing various actions & pantomime while songs were performed.  The addition
of this was cool since it added to the atmosphere of the songs.   Joining the
group onstage and doing some background vocals was a young lady from Budapest,
but I could not get her name by the time I was posting this review.  At the
time of the first tracks, the actress pretended she was with child and having
a tough time with the delivery.  As I said, pretty creepy stuff going on.

From the album “Conspiracy” the tune “Sleepless Nights” was performed.  I always
liked that one in particular.   From “The Eye” came “Eye Of The Witch”.  King
Diamond then announced that he had a new album and he was going to play a couple
of numbers from it.  At this point they played “Puppetmaster” & “Blood To
Walk” .  The Actress at this time was dressed as a Marionette and moved about
as a puppet would under King Diamonds control.   I was enjoying the way Diamond
commanded the stage, every aspect of it was under his complete control.  The
audience was also under his thrall and he continually thanked the crowd of L’Amour
for being so supportive of him over the years. 

Encore time brought the audience many high points.  The drummer returned and
began awesome beats that lead to “Welcome Home” (my extreme personal favorite
King Diamond song).  Onstage was wheeled the Actress once again in a rickety
wheelchair dressed as an extremely elderly women “Grandma” as he shrieks in
the song.  She walked about scolding the band and audience and waving her cane
as the King performed.  Matt, the drummer was very impressive as he did the
beats created by Mickey Dee so well. 

When “Burn” came up as a number, the Actress who was dressed in a long flowing
white dress depicted the position of a Witch who was being burned at the stake. 
I thought this among the cooler visual parts, as the moves she danced in combined
with the lights flowing up from the stage onto the dress made it seem that she
was aflame.  

King’s 1st encore was “Halloween”.  I have always felt that this tune has a
real Mercyful Fate feel in the guitar work and vocal lines.  Of course one does
expect a lot of that in King’s music, but Fate does have a totally different
groove when one compares the two groups against one another.  After “Halloween”,
KD left the stage after saying “Good night”.  He was soon to throw a wrench
in the works.

Now as I said, The Final Encore took the crowd by surprise as it was long in
between the breaks so a large amount of people had left.  I feel bad for those
in middle exit, since I am sure that there was a rush to return in to the club
in the event there was a little more than this number to follow.  When KD and
his crew had returned dressed in Santa garb as they rocketed in “No Presents
For Christmas”.  The Actress danced about in a Santa’s Helper Elf outfit which
was cool.  Upon the songs end, King thanked the fans and Brooklyn again and
he was gone.  The band remained onstage and caused havoc to their instruments
and making weird effects with them as they walked offstage.  A great show, one
I will attend again.

Some of the fans of King Diamond might be disappointed in the fact that he
plays no Mercyful Fate songs in his set.  As a matter of fact, one friend of
mine actually decided not to go because of this fact.  I think He missed out
to be quite honest.   As far as pictures, I had some angle issues, but at least
we have a couple for the review.  Better than nothing in my opinion.  I also
received a couple from Metal Blade Records from a California show.  Entombed
and Mystical Children opened the show.  I saw some of Entombed but not enough
to say more than they were pretty tight as well.  The audience was very into
them down in the pit area.

King Diamond’s Set List as I copied it down (with the ever present potentionally
missed one song) is as follows: 

1.   Intro – Funeral

2.   Mansion In Darkness

3.   Family Ghost

4.   Intro – Let It Be Done

5.  Mansion In Sorrow

6.   Spirits

7.   Outro – Sorry Dear

8.   Eye Of The Witch

9.   Sleepless Nights

10. Puppetmaster

11. Blood To Walk

12. So Sad

13. Outro – Living Dead

14. Welcome Home

15. Invisible Guest

16. Burn

17. Halloween – 1st encore

18. No Presents For Christmas – 2nd encore

Weblinks To Review:

King Diamond’s Official Page:  www.covenworldwide.net .  There is some great
stuff on there.  Also, you can follow the band’s appearing at L’Amours by checking
www.lamourrocks.com, especially if you are planning a visit to the New York
Area.

Text:Ken Pierce in N.Y.C.

Ken@TheMetalCircus.com

Pics: Ken Pierce/Alina Hernes (b/w)

Datos:

L'Amours, Brooklyn
New York City
Promotor: L'Amours
Publico: N.D.

Día:07/11/2003

Puntuación:9